Священик Віктор Смичков, який нині офіційно канонізований Святою Церквою, не приховував своєї приналежності до Православ’я. На перше ж питання по арешті чесно сповідав себе священиком староцерковної орієнтації, цілком усвідомлюючи можливі негативні наслідки.
Майбутній святий був родом з Чернігівщини. Народився він у селі Погріби, у родині диякона Івана Смичкова, отримав, як сам свідчить, середню духовну освіту. З 1910-го по 1915 рік служив дияконом, а згодом був висвячений у сан священика і аж до свого вигнання у 1935 році служив у селі Миколаївка, неподалік від Чернігова, у сільському храмі. До Черкас був виселений примусово, мешкав сам, без сім’ї, перебивався на поденних роботах.
Тут доля його звела ще з одним духовним вигнанцем з Вінниччини, який називав себе православним священиком, виселеним за «100-й кілометр» з прикордонної зони за неблагонадійністю, як частково позбавлений громадянських прав («лішенець»): більшість священиків наприкінці двадцятих років була саме цими лішенцями). Афанасій Зофієвський, який народився і виріс у селі Новоселиці Вінницької губернії, до Черкас потрапив під час введення нового паспортного режиму, він приїхав разом з дружиною і мешкав по вулиці Шевченко, 156. Один з свідків у справі щодо звинувачення Афанасія Зофієвського показав; «… работает в совхозе консервтреста, живет недалеко от меня (свідок мешкав по вул. Горького, 39 – прим. ред.). У него дома собираются ежевечерне Майборода, Шевченко и Смычков, другие бродячие попы» (Із протоколу допиту).
Харитон Шевченко, дяк з Хутора Шевченкова тоді Кременчуцького району, за походженням простий селянин. Батько – Захар Шевченко – мав справне господарство і щиру віру у Бога, у якій виховав і сина і наставив його на шлях служіння, давши відповідну освіту і наказ вірно служити Богу. До Черкас Харитон Захарович потрапив після відбуття покарання, певно, як розкуркулений у 1929 чи 30-му році. Він тихо мешкав у Соснівці в гуртожитку для обслуги санаторію Червоного Хреста, де працював охоронником. У вільний час знаходив собі заняття у спілкуванні з віруючими, які зверталися до нього з хвилюючими їх душі питаннями. За два роки він проявив себе як щира і готова прийти на допомогу людина. До нього зверталися і колишні односельці, які знали вже де його шукати. А вечорами він таємно служив де-небудь на дому як диякон або керував хором при богослужінні. Так познайомився він з отцем Віктором і Афанасієм.
Диякон Мефодій Майборода, родом з села Чехівка, був походженням також з селян. Його батько – Іван Майборода – хазяйновита людина, мав землю і міцне навіть на той час господарство. Дітей виховував у любові до праці і до молитви. Мефодій закінчив початкову церковно-парафіяльну школу і училище у Черкасах. Одружившись, служив дяком, згодом він став дияконом. Коли церкву було закрито, він подався до Черкас, де жив одинаком по вулиці Зеленій, 36. З Харитоном Шевченком був здавна знайомий і, зустрівши його у місті, підтримував молитовні і служебні стосунки.
У травні 1937 року Великдень припав на друге число. Фатальний збіг двох свят – церковного і світського – з усією неприхованою очевидністю показав, що двадцять років найвитонченіших і найбільш винахідливих методів, форм і засобів боротьби з вірою у Бога були не просто неефективними і марними, але й дали ефект з протилежним знаком: вогонь віри після багатьох років тління під спудом раптом спалахнув з новою силою. З дозволу чи без дозволу властей, всюди правилося святкове богослужіння, паски і крашанки святилися, як у давні добрі часи, і віра в Бога одержала верх над новими святами і традиціями.
Афанасія Зофієвського, мучеників Віктора, Харитона і Мефодія заарештували 14 лютого 193 8 року, напередодні великого свята Стрітення Господнього. З 6 січня, коли відбувся останній арешт, у місті не залишалося майже жодного священнослужителя: всіх – і православних, і колишніх оновленців з їхнім стареньким немічним архієпископом Павлом Циприановичем – було заарештовано і страчено. Не було кому у Черкасах правити навіть таємне богослужіння, окрім цих чотирьох, яких взяли рівно через місяць по тому.
На допитах, які було здійснено у райвідділі НКВС 14 ж лютого, при цьому використовувалися недозволені методи тиску. Слідчий, молодший лейтенант держбезпеки Б., мав звичку нав’язувати своїм піддослідним бажану йому версію й бачення їхнього «злочину». Від заарештованих вимагалося не так вже й забагато: погодитися з тим, що вони разом займалися антирадянською діяльністю. Не агітацією проти «мероприятий партии и правительства», а саме організованою антидержавною діяльністю.
Зофієвського було виділено у окрему справу як «участника контрреволюционной повстанческой организации». Документально ця справа витримана у всіх процесуально-чинних нормах, вона містить повний набір постанов: про початок слідства, щодо арешту і утримання під вартою, постанова прокурора про згоду на арешт, ордер на арешт, протокол обшуку, анкету тощо. Все свідчить про те, що частина чинників була спішно підготована після запиту з Київського облуправління НКВС щодо передачі в’язня до вищої інстанції. Довідка, підшита до справи, унікальна, іншої, подібної їй, немає у жодній справі, хоча до Києва вивозили, певно, не лише Зофієвського: про це можна судити лише за виписками з протоколу про страту. Ось текст довідки, а точніше, акту про передачу в’язня з одних рук до інших:
«Проходящий по настоящему делу поп Зофиевский Афанасий Львович направлен в Киевское облуправление НКВД согласно распоряжению как проходящий по материалам других арестованных в КОУ НКВД. Оперуполномоченный мл. лейтенант (Підпис). 11.03.1938».
На першому допиті, ще у Черкасах, на питання щодо заарештованих у цій самій справі інших трьох священослужителів Афанасій Левович відповів:
«Майбороду і Смичкова знаю, Шевченка не знаю».
Він тримався впевнено, дещо зухвало відкидаючи звинувачення у антирадянській діяльності і участі в повстанській організації і не визнав жодного із звинувачень. Але методів Лук’янівської тюрми він не витримує і на допиті 7.03.38 року детально розповідає (нібито) про свої «гріхи» перед владою: зрозуміло, підписуючи викладені на папір погляди свого ката.
Цей документ являється унікальним у розумінні як психології, так і намірів НКВС щодо «церковників»: не слід забувати, що у тій самій в’язниці одночасно утримувалися і православні священики, яких, як і оновленців, готували для заключного масового процесу проти Церкви, між іншим, і проти релігії як такої, взагалі. Три місяці тому саме в цих катівнях скінчався на допиті Преосвященійший Митрополит Київський Костянтин. У Київському НКВС, схоже, виношували справді глобальні наполеонівські задуми щодо знищення Церкви, дотепніші і дошкульніші, аніж у Москві.
«В сентябре 1932 года єпископом Мелетием я был назначен священником в село Великая Мукша Каменец-Подольского района. Посещая епархию, встречался с целым рядом священников, которые приезжали в Каменец-Подольск для разрешения деловых вопросов, в том числе с о.Гловацким Николаем Ивановичем, членом епархиального управления, возник разговор политического порядка. Духовенство, мол, лишено всякого влияния на молодое поколение, которое воспитывается в коммунистическом духе. Население, находящееся под нашим влиянием, вымрет, а новое, воспитанное в антирелигиозном духе, признавать нас не будет, и роль духовенства будет равна нулю, церковь прекратит свое существование…»
Новомученики Віктор, Харитон і Мефодій були відокремлені від того, хто за своєю участю у розколі, не міг бути причислений до лику святих, навіть і через тортури і криваву смерть від руки ката. І, хоч і збиткувалися над ними, вимагаючи зізнання у нескоєному злочині, але не попустив Господь їм бути обмовленими. Ось як планував це здійснити слідчий:
«Слідчий: УСБ располагает данными о том, что вы на протяжении ряда лет занимались проведением антисоветской деятельности против всех мероприятий советской ела-, сти. Вы намерены дать показания по существу?
Віповідь: Да, я как бывший дьяк до и после революции и будучи озлоблен мероприятиями советской власти, я до последнего дня моего ареста проводил среди населения активную антисоветскую деятельность, группируя вокруг себя . резко антисоветски настроенный актив села Мельники Ирклиевскогорайона ныне Полтавской области, а за последнее время этой антисоветской деятельностью я занимался в некоторых селах Черкасского района и в самом г. Черкассы. Я народу говорил, что советская власть напрасно репрессирует духовенство, в то же время мне было хорошо известно, что духовенство, в данном случае попы, по г. Черкассам арестованы как враги народа, коих вокруг себя группировал бывший епископ Циприанович, ныне арестованный за активную антисоветскую деятельность, и кроме этого я народу говорил, что советская власть никем не признана и она не улучшает положения населения, а наоборот, разоряет, что советская власть разорила десятки тысяч жизней крестьянства, прекратив его в кулаков и выслав на окраины Союза В Черкассах я был связан с попами Зофиевским Афанасием Львовичем, Смычковым и дьяком Майбородой, ныне арестованными за антисо-ветскую деятельность. Среди населения веемы проводили антисоветскую работу, подготавливая к восстанию против советской власти, ожидая нападения на советское государство со стороны иностранных капиталистических государств» (3 протоколу допиту 14.02.37).
Ось така містечкова філософія молодшого оперуповноваже-ного районного рівня, який за двадцять років (він починав ще у ГПУ Білої Церкви свою діяльність) не піднявся на жодну щабель ієрархічної драбини. Але і психологія районного діяча НКВС, який неприкрито, начебто від особи в’язня, говорить про злодіяння влади проти ні у чому не винних верств селянства, яке, дійсно, руками таких от «булгакових» розправлялося з мирним сільським населенням, піддало руйнації господарство колись великої аграрної держави, є зразком унікального документу проти тих, хто звинувачував у цьому інших.
Слідчому щось перешкодило довести справу до логічного, на його думку, кінця. Може, хтось сторонній увійшов до кабінету, а може, виключили електрострум у мережі, чи сталося ще щось, але замість очікуваної покори допитуваний не підписав протокол, а висловив протест у такий винахідливий засіб: перш ніж поставити своє прізвище додав три слова:
«Підписую протокол примусово. Шевченко Харитон Захарович».
Вже наступного ранку всі троє були допитані начальником райвідділу НКВС, і, на диво, могли сказати те, що вони самі вважали за потрібне відповісти на запитання.
Ось що сказав отець Харитон:
«Отець Харитон:То, что я служитель религиозного культа, не отрицаю, я дей-ствительно был диаконом. Но то, что я антисоветски настроен и провожу контрреволюционную деятельность, я не подтвер-ждаю и никаких показаний давать не буду.
Слідчий: Следствие располагает сведениями, что вы тесно связаны с служителями религиозного культа Майбородой, Зофиевским, Смычковым и вместе проводите контрреволюционную деятельность.
Отець Харитон:Я этого не подтверждаю, так как никаких связей с указанными лицами не имею и никакой контрреволюционной деятельности не проводил.
Слідчий: Вы говорите неправду! Следствие располагает сведениями о том, что вы проводите контрреволюционную агитацию, и требует от вас сказать правду.
Отець Харитон: Я говорю правду, и никакой контрреволюционной деятельности не проводил и показаний больше давать не буду. (Підпис)».
Старший лейтенант держбезпеки Іван Григорович В-с, який провів другий допит, явно зробив це в пику своєму попереднику: він надав можливість заарештованим реабілітувати себе перед нащадками від самонаклепу. Чи не цей його вчинок призвів до арешту і його самого наприкінці 1938 року? Як він пише у свідченні з приводу іншої справи (ДАЧО Р 5625, оп.1, спр.2474) у 1959 році, він не міг терпіти беззаконня і звертався до вищих інстанцій з своїми пропозиціями, що й спричинилося до арешту його і дружини, яка під час допитів з використанням недозволених мір впливу скінчалася. Можна уявити, яким «мірам впливу» піддавалися мученики, які теж нерідко вмирали від тортур, але жалітися не було кому. Мефодій Іванович Майборода на звинувачення у тому, що він ніби «группировал вокруг себя население Черкасс и проводил антисовет-скую агитацию против советской власти», відповів коротко: «Не подтверждаю».
Священномученик Віктор також отримав можливість під час повторного допиту заявити: «Виновным себя не признаю… Предъявленных мне обвинений не признаю» (З протоколів допитів).
Свідки приписували усім трьом антидержавні висловлювання: «называет (Шевченко – прим. ред.) советскую власть властью диавола, говорит, что существующий строй явление временное, которое уничтожится, воцарится опять власть Господа Святого, и кто хочет с себя снять печать, диавла, должен поступать в секту церковников и молиться Богу за уничтожение драконовой власти и открытие храма святого…»
Нібито (Майборода) казав: «Хорошо живут при советской власти только комму-нисты, которые взяли на себя печать диавола, остальная масса не живет, а все работают только на коммунистов и жидов, советской властью управляет дракон Сталин, который и будет уничтожен силой Господней. Скоро храмы Черкасс откроют свои врата и существующий строй будет ликвидирован» .
«Смычков часто бывает на Пречистенском базаре и говорит: «Антихристы коммунисты ведут политику закабаления народа и потому весь народ недоволен» (з протоколів допитів «свідків»).
«Все они являются бесприходными бродячими попами, занимаются нелегальным исполнением религиозных обрядов, часто собираются на квартире Зофиевского и собирают верующих, среди которых ведут антисоветскую агитацию. Шевченко ходит среди верующих города Черкасс и под видом религиозных обрядов занимается антисоветской агитацией, сеет пораженческие настроения» (Зі звинувачувального висновку).
17 березня 1938 року Тройка при КОУ НКВС у своєму рішенні №203 записала: «Будучи антисоветски настроенными, входили в состав антисоветской группы духовенства и систематически проводили контрреволюционную повстанческую деятельность против советской власти, призывали сопротивляться всем мероприятиям партии и правительства, распространяли провокационные слухи о гибели советской власти и приходе власти буржуазии, возлагали большие надежды на помощь со стороны капиталистических государств… Расстрелять…»
Судячи з тексту рішення Трійки, можна з великою імовірністю сказати, що й їх не обминула зловісна Лук’янівська в’язниця. Про це свідчить і дата розстрілу. У цей день священ-номученик Віктор Іванович Смичков, мученики Харитон Захарович Шевченко і Мефодій Іванович Майборода були страчені.
Реабілітовані всі троє 25 серпня 1989 року.
Кількість переглядів: 17
Comment here